Copenhaga este de mult timp liderul mondial în ceea ce priveste infrastructura prietenoasă cu cetătenii, iar capitala daneză s-a întrecut recent pe ea însăsi. În iunie a fost inaugurat Cykelslangen sau Sarpele pentru ciclism, o pista suspendată pentru biciclete, construită în zona portului pentru a fluidiza traficul.
Acest drum este cea mai recentă completare la una dintre cele mai prietenoase infrastructuri pentru bicicliști, la nivel mondial. În Copenhaga, mai mult de 50 % din locuitori merg cu bicicleta la serviciu. Orașul Portland din statul american Oregon, cu cei mai mulți navetisti pe biciclete din SUA, ajunge abia la 6,1 %. Procentul ridicat de peste 50% din Copenhaga se datorează unei culturi care încurajează mersul cu bicicleta, dar și unei infrastructuri care face același lucru, cu semafoare sincronizate cu viteza de mers a bicicliștilor, trasee pietruite fără borduri și sisteme de parcare care poziționeză mașinile staționare pe post de tampon între pistele pentru biciclete și mașinile aflate în mișcare. Atât de mulți oameni se deplasează cu bicicletele, încât a devenit o problemă găsirea de locuri de parcare pentru vehiculele cu două roți, scrie wired.com.
Cykelslangen adaugă doar 220 de metri celor aproximativ 350 km de piste pentru biciclete, dar contribuie semnificativ la ameliorarea aglomerației prin mutarea bicicliștilor deasupra unei zone de shopping pe malul mării. Nu au existat conflicte între bicicliști si pietoni, dar cei dintâi nu puteau pedala cu o viteză constantă din cauza oamenilor care se plimbau si hoinăreau prin zonă. Noua pistă le permite bicicliștilor să se deplaseze fără întrerupere. Pista are 4 metri latime, spațiu suficient pentru a permite traversarea ei chiar și de o bicicletă lată pentru transport de marfă.
Cykelslangen este situată în zona frontală a portului, în juxtapunere cu arhitectura de tip grilă a zonei. Acest element de design este și practic, nu doar frumos. Drumurile pentru biciclete au o pantă maximă admisă pentru a opri bicicliștii să meargă cu o viteză prea mare și pentru a permite urcarea ușoară pe partea de rampă. Datorită curbei se adaugă lungime pistei, astfel încât schimbările de altitudine sunt treptate. Proiectul a costat 32 de milioane de coroane daneze (4,3 milioane euro). Pista a fost proiectată de firma de arhitectura Dissing+Weitling și construită de Ramboll Group, o companie de inginerie.
O data cu apariția pistei, municipalitatea trebuie să se lupte cu o problemă neprevăzută: tinerii care se distrează, aruncându-se în apă de pe Cykelslangen.